Spotrepair wordt steeds populairder in Nederland. Bij een kleine kras of deuk hoeft dan niet meer een heel deel van de auto gerepareerd en overgespoten te worden, maar alleen maar dat deel van de lak of bumper van de auto dat schade heeft opgelopen. Spotrepair gaat sneller en is daarmee ook goedkoper.
Bij spotrepair mag de oppervlakte met lakschade niet groter zijn dan een A4. Is het groter dan een A4, dan noemen we het een deelreparatie.
Of spotrepair mogelijk is, is afhankelijk van:
- de staat van de lak
- de ligging van het onderdeel
- de grootte en diepte van de beschadiging
- de kleur van het onderdeel
Meestal vindt het spuiten van een spotrepair op verticale delen plaats. Op de voor- en achterbumper van de auto maakt het niet uit waar de lakschade zit. Op de motorkap, portieren, en spatborden kan nooit een spotrepair in het midden gemaakt worden. De kans is dan namelijk groot dat de reparatie niet onzichtbaar is. Bij de reparatie wordt maar een klein gedeelte van het onderdeel opnieuw gespoten nadat oneffenheden in het oppervlak met plamuur en grondlak zijn weggewerkt. Eerst wordt een kleurlaag dekkend gespoten. Meestal volgt als laatste een blanke laklaag.
Op de overgangsgebieden tussen de nieuwe en oude laag ontstaat in eerste instantie een wat grover en ruwer oppervlak van de blanke lak. Dit heet vaktermen de uitspuitzone. Deze uitspuitzone wordt weg gepolijst met een speciale polijstmachine waardoor de reparatieplek onzichtbaar wordt. Kortom: met de techniek van spotrepair wordt snel en onzichtbaar hersteld. Bovendien wordt er minder lak gespoten. Als extra voordeel wordt er ook energie bespaard, doordat er lucht drogende grondlak, kleurlak en blanke lak gebruikt wordt.
Deze reparatiemethode is vriendelijker voor uw budget en voor het milieu. In het algemeen is de reparatieduur voor een spotrepair 1 dag.
Wat
is
niet
mogelijk
met
spotrepair?
In
het
zicht
liggende
delen
van
de
auto,
zoals
motorkap
en
dak,
kunnen
niet
volgens
de
spotrepair-methode
hersteld
worden.
Op
deze
plaatsen
zal
de
reparatie
zichtbaar
blijven
omdat
er
niet
zonder
licht
kleurverschil
gespoten
kan
worden.
“Specialisten
in
het
vak
verleggen
telkens
hun
grenzen”.
“Maar
bijvoorbeeld
een
spotrepair
midden
op
de
motorkap
van
een
zilvergrijze
auto,
is
niet
mogelijk.
Hier
is
het
beter
om
de
gehele
motorkap
te
spuiten,
zodat
er
geen
kleurverschil
wordt
voorkomen.
Spotrepair
met
producten
van
Cezet
Cezet
verkoopt
ProfiXtra
blanke
lakken
die
zich
uitstekend
voor
spotrepair
lenen.
Voor
een
optimaal
resultaat
polijst
u
het
met
onze
polijstpads.
Cezet
levert
bovendien
een
speciale
verharder,
de
ProfiXtra
air
dry
verharder
BC
8218.
Deze
air
dry
verharder
realiseert
in
combinatie
met
onze
ProfiXtra
blanke
lakken
nog
snellere
droogtijden.